NYT KNÆ - 6 UGER EFTER OPERATIONEN

14. april 
6 uger efter udskiftning af knæ - helprotese
Sidste år fik jeg jo konstateret slidgigt i venstre knæ, og undersøgelser viste at jeg ikke havde noget brusk tilbage. Det blev derfor besluttet at jeg skulle have et nyt knæ. 
Jeg blev opereret 5. marts og fik en helprotese. Kirurgen fandt et knæ hvor der intet brusk var tilbage, menisk var væk og korsbåndet var helt væk også. Lige da corona krisen satte ind for alvor, så jeg var heldig at jeg nåede at få operationen (mange er blevet aflyst), men jeg er så også blevet efterladt lidt i ingenmandsland, fordi al fys er lukket. Jeg har derfor været overladt til selv at få mig trænet op, og må indrømme det har været 6 svære uger, på rigtig mange måder.  
Jeg har været super angst for at mit knæ skulle blive stift, så har lavet virkelig meget bøjeligheds øvelser. 5 gange om dagen. Derudover cykling, og de andre stående, siddende og liggende øvelser jeg fik med hjem fra sygehuset, samt lille gåtur hver dag, med 2 krykker.
Selve forløbet på sygehuset gik godt tror jeg. Det er mit første knæ, så har ikke så meget at sammenligne med. Det foregik på Vejle sygehus og jeg har fået sådan en god behandling, trods at corona-panik allerede var begyndt at brede sig. Alle var søde og passede godt på mig. Jeg overnattede 1 nat, og blev perfekt smertestillet, så jeg faktisk fik en ok søvn. 
Jeg fik nåle i flere steder, som smertelindring. 


Jeg havde en oplevelse af at hele mit ben var lammet. Det gjorde mig virkelig bange, og de satte en masse i gang for at berolige mig, og gøre mig forståelig midt i min morfin-rus, at det nok skulle blive godt igen. Der kom både fysser og sygeplejersker og læger ind og talte med mig. Jeg blev virkelig taget alvorlig.
Efter 1 uge kunne jeg løfte benet fra madrassen - endelig langt om længe. Det foregik under store smerter. Jeg tudede og fortrød jeg havde fået operationen, for fanden jeg havde det jo værre end før jeg blev opereret!
Nej det er ikke en walk in the park, at få ny knæ!




De første par uger var det så som så med fremgang. Det drejede sig mest om at være smertedækket nok til at jeg kunne holde ud af lave mine øvelser, for det var vigtigt for mig. Jeg fik panodil/Ibuprofen 4 gange dagligt, og derudover Oxynorm 4 gange daglige, nogle gange mere. Måtte tage op til 8 gange faktisk men gjorde det ikke. Min læge ville ikke udskrive så mange, hun sagde 4 måtte være nok, basta. Først blev jeg sur men faktisk er jeg i dag - 6 uger efter operationen - glad for hun satte bremsen i. Det betød at jeg efter en måned kom ud af morfinen og begyndte at kunne træne mere... hmmm.... opmærksomt? Jeg blev i stand til at mærke efter hvor min grænse var, og på den måde undgå at overskride den for voldsomt, således at jeg ikke endte med at tykt og stift knæ om aftenen, akkompagneret af store smerter hele natten igennem.(Det skete dog alligevel flere gange, pga. overtræning)

Jeg havde de første uger virkelig følelsen af at min protese var alt for stor, og jeg kan læse mig frem til at andre også har oplevet dette. Følelsen har lagt sig meget nu, og jeg tror ganske enkelt bare det skyldtes kæmpe hævelse.
De første par uger gik jeg med støttestrømpe hele dagen, og lagde mig med is på flere gange om dagen.
Det har været utrolig vigtigt for mig at give den ekstra gas med træning, fordi jeg netop har været overladt til mig selv. Jeg har dog kunnet tale med fys telefonisk men ingen har set mit knæ siden jeg blev udskrevet. Ingen kontrol af nogen art. Det gjorde at jeg virkelig blev bange for at fejle, når nu jeg var på egen hånd, og det er fandengalemig bare så ultra vigtigt at det her kommer til at gå godt, for det er sgu min førlighed det gælder. Jeg har været så meget i tvivl hele vejen... gør jeg det godt nok? Er jeg der hvor jeg skal være?
Nå... 6 uger efter. Hvad kan jeg nu?
Cykle på motionscykel, hele vejen rundt, ca. 15-20 minutter, ved svag modstand, og sadel i normal højde

Gåtur med 2 krykker, max 1 km.
Kort gåtur med 1 krykke
Strække benet næsten lige så meget som det raske
Sove på begge sider, helst med pude mellem benene.
Sove på ryggen uden pude under knæ
Løfte ben op i seng og ind i bil, uden hjælp af hånd.
Gå på trapper uden at "trippe". Små trapper klares uden krykker, højere trapper kræver krykker. (er super lykkelig over at jeg kan klare trapper igen, det kunne jeg ikke før min operation)
Smertestillende:
Morgen 2 panodil og 400 mg ibuprofen
Formiddag, efter træning:
Is på og ligge med benet højt 20 minutter
Middag: 2 kodymagnyl
Eftermiddag, efter træning/gåtur:
Is på og ligge med benet højt 20 minutter
Evt. 2 kodymagnyl hvis der er smerter efter gåtur
Aftensmad (kl. 17.30 ca):
2 panodil og 400 mg ibuprofen
Til nat:
2 panodil og 400 mg ibuprofen

Kommentarer