NYT KNÆ - 16. APRIL - 6-ugers dagen

I dag er det præcis 6 uger siden jeg fik nyt knæ. Jeg ved ikke hvad jeg på forhånd havde forventet, men uanset hvad tror jeg ikke jeg havde kunnet gætte mig til at jeg ville blive så meget på egen hånd med træningen og kontrollen af mit knæ. Jeg ringede i foregårs til sygehus-fys, og spurgte om det mon snart kunne være en mulighed at jeg kom op og blev kigget på af en fys eller læge. Hun vidste ikke rigtig noget endnu, hun havde kun hørt nogen rygter om at de måske åbnede op for ambulante undersøgelser igen. Corona, du er en strid dame, som ødelægger meget for mange.

Første gang jeg kører bil, efter operationen. 16 april

Men NÅ. På en måde er det måske en form for twisted blessing in the sky for mig, fordi jeg har været ekstra obs på at få trænet hver dag. I angst for ikke gøre det godt nok, og risikere et stift, ubrugeligt knæ, har jeg virkelig givet den gas hver dag. Jeg tror faktisk, at hvis jeg havde været til offentlig træning, havde det måske været en form for sovepude for mig. Hvor jeg så måske ikke havde fået trænet ret meget herhjemme.
Jeg kan bøje mit knæ ca. 110 grader, og jeg kan strække det helt. Jeg synes jeg er ret godt med faktisk. Smerteniveau er tåleligt. Jeg tager Ibuprofen forebyggende, og ellers panodil. Af og til tager jeg kodymagnyl.
Jeg synes det svinger tit. Der er gode dage, og der er mindre gode dage. De mindre gode dage bliver bedre efterhånden. Jeg forcerer ikke noget, selvom jeg dog må tilstå at det gode vejr frister mig til at gå længere ture end mit ben reelt kan holde til. Det er også det... jeg mangler info om hvor meget jeg må presse knæet. Jeg vil vildt gerne cykle en tur snart, og køre bil.... men hvornår kan jeg gøre det forsvarligt?
Vi kigger på el-cykel, det tror jeg vil komme mig til gavn her i sommer.
Alt i alt er jeg rigtig glad og tilfreds med hvor jeg er, og hvad jeg har opnået med knæet indtil nu.
Hvilke ting er bedre efter operationen end før?
Jeg kan gå på trapper uden smerter
Jeg kan løfte mit ben op i sengen uden støtte
Hvilke ting er dårligere end før?
Kan ikke gå ret langt

Kommentarer