Goddag til Hærvejen igen

Oktober måned gik over i november uden jeg egentlig rigtig bemærkede det. Det var regnvejr, og sådan føltes det også indeni. Noget måtte ske, for at løfte denne dyne af mismod af mig. 

En bekendt anbefalede en bog der hedder Jeg lever, og handler om en dansk kvinde der går fra Mexico til Canada via en rute der hedder PCT. Bogen er fantastisk. Jeg er vild med hendes ærlighed, det er lige fra tisseklude hængende til skue udenpå rygsækken til hendes medrivende glæde over at være på trailen, trods alle strabadser.  
Halvvejs inde i bogen fandt jeg svaret på hvad jeg skulle gøre; jeg skulle da ud og vandre. Jeg gik så et par dage og vendte det inde i mig selv; hvor skulle jeg tage hen, hvor længe, og hvad ville manden sige. Først tænkte jeg lidt på at tage på Camino Frances igen, men jo mere jeg gik og tænkte over det, jo mere blev det til at jeg egentlig helst ville blive herhjemme i DK, og så lå det jo lige til højrebenet; Hærvejen.  






Hærvejen er ideel fordi den er afmærket, og strækker sig helt fra syd til nord i Jyllands fulde længde, så der er virkelig mulighed for at få gået nogle dæmoner ud af hovedet. Der er desuden herberger med jævne mellemrum, men desværre har disse kun åbent 3-4 måneder om året, og november var bestemt uden for sæsonen. Jeg besluttede mig til at det ikke skulle stoppe mig. Jeg ville prøve at kontakte herbergene og høre om de havde mulighed for at åbne for mig. Det viste sig at det var 5 ud af 6 faktisk villige til, så det var bare fantastisk! Manden min sagde også ok til det, og lovede at køre mig til Jelling, hvor jeg skal starte d. 17. november, og hente mig igen i Padborg, d. 23. november. Han tilbød endda at lægge depot ud til mig, sådan ca. midtvejs, så jeg ikke skulle slæbe på alt for meget mad. 

Anyway, detaljerne er ikke helt på plads, lige hvad mad angår, men alle overnatninger er på plads, og jeg har jo alt vandregrej fra mine tidligere ture, så det er egentlig bare afsted med mig. 

Planen er som sagt at starte i Jelling, og derfra bevæge mig sydpå i følgende etaper: 

  1. Søndag: Gå fra Jelling til Ølgård herberg (Randbøl). Ca. 25 km. Seng på herberg. Muligvis fuldt funktionelt herberg m. køkken og varme.
  2. Mandag: Gå til Kongeåen herberg (Rødding) Ca. 32 km. Seng på herberg. (Passerer igennem Vejen) Muligvis bus noget af vejen. Herberget er ikke opvarmet.
  3. Tirsdag: Gå til Café Ellegaard (Sommersted) Ca. 24 km. Seng på herberg. (Passerer igennem Rødding og Jels)
    Ellegaard herberg har kun åbnet sovesal, ikke køkken eller varme. Så jeg skal have kogeblus med så jeg kan lave mad. Har fået lovning på at låne toilet.
  4. Onsdag: Gå til Tørninggård herberg (Vojens) Ca. 24 km (Passerer igennem Vojens, køb frokost til næste dag) Muligvis fuldt funktionelt herberg m. køkken og varme.
  5. Torsdag: Gå til Bruhnsgård (lidt nord for Rødekro) ca. 18 km. Enkeltværelse 300 kr  (Ingen byer – køb mad i Vojens)
  6. Fredag: Gå til Pension Lindely (Kliplev) ca. 18 km - lidt uklar hvorvidt det er en seng eller et værelse. (Passerer igennem Rødekro – køb snacks/frokost til næste dag) Muligvis fuldt funktionelt herberg m. køkken og varme.
  7. Lørdag: Gå til Padborg. Ca. 18 km.
Turen vil være ca. 160 km. Plus minut. Jeg kommer selvfølgelig til at skulle gå fra ruten for at komme ind til byerne. Hærvejens vandrerute går ofte udenom byerne, for at netop give rum til fred og ro og tanker, uden at blive forstyrret. Det betyder så at man ofte er nødt til at lægge x-antal km til den daglige distance, for at f.eks. komme ind til et supermarked. Mange af herbergene har salg af madvarer, og jeg har også oplevet "dele-hylder", med overskudsmad fra vandrer til vandrer, men mange steder synes jeg det er ganske dyre madvarer som herberget sælger. F.eks. en frysepizza til 65 kr, som helt åbenlyst var en frysepizza fra Rema, som vel ca. kostede 20 kr i Rema. 

Jeg ser frem til 6 dage på hærvejen, i blæst og kulde, i november regn og november træer uden blade, når jeg er træt og udkørt, men hvor det hele på uforklarlig vis bare giver mening oppe i hovedet. 






Min datter og jeg på vej til Bølling Sø i oktober 2019


Kommentarer