Livsstilsændringer

Som overskriften siger, er der sket ændringer, og flere er på vej. De seneste måneder har jeg døjet lidt med åndenød i ny og næ, og røntgen viste ingenting. Jeg fik så foretaget en lungefunktionsprøve og den var også helt fin, i betragtning af at jeg er ryger. Jeg har i mange år haft en snert af astma og har indimellem haft brug for astmaspray. Lægen undersøgte mig så og har konkluderet at åndenøden simpelthen kommer af at min astma er forværret. Så jeg skal stoppe med rygning. Det har jeg så forsøgt men det er dælme svært, så jeg har så forsøgt at i det mindste sætte forbruget ned. Det er lykkedes ganske godt, jeg ryger nu kun ude ved det åbne køkkenvindue og ryger kun max en halv smøg af gangen. Det har fået mit forbrug ned på 6-7 stykker pr. dag. Jeg synes endnu ikke det rigtig har haft nogen effekt på min vejrtrækning, men lægen siger det godt kan tage noget tid. Og så vil hun jo have at jeg helt stopper med det rygning... så det må jeg jo prøve.

Samtidig har jeg fået konstateret for højt kolesterol tal, og lægen siger det SKAL ned. Så jeg har fået strenge ordrer om at ændre på min kost. Der skal spises flere grøntsager og frugt. Jeg har bestemt ikke været for god til det der med grøntsager og frugt. Min kost har været meget ensidig. Jeg bor alene. Har mest spist brød med ost. Har yderst sjældent lavet rigtig aftensmad, det har max bestået af noget nem færdigret. Og ikke noget særligt sundt noget. Men der skal andre boller på suppen nu, og det er jeg så småt begyndt at indstille mig på. Har surfet rundt efter opskrifter og sunde madplaner. Det er ikke helt nemt, det må jeg indrømme. Jeg er pissedoven på madområdet. Men er nødt til at ændre på det. Jeg er også overvægtig, så det vil på det område nok heller ikke være nogen dårlig ting at få en sundere livsstil.

Men jeg er igang. Har fundet forskellige opskrifter, hvor grøntsagerne gøres spiselige for en grøntsagshader som mig. Sådan noget med at putte dem i tærter, eller bage dem i ovnen.

Jeg er også begyndt at holde igen med de kunstige sødemidler. Jeg har førhen drukket oceaner af saftevand med kunstige sødemidler i, eller cola light. Det har jeg droppet, og drikker nu vand med citronsaft i. Kaffen er jeg også begyndt at skære ned på.

Hvordan det kommer til at gå, ja det må tiden vise. Men jeg ser ikke andre muligheder end bare gøre det, af hensyn til mit helbred. Så er der også det der med motionen. Det bliver til gengæld rigtig rigtig svært! Hader motion. Men jeg forsøger at gå, i stedet for at tage scooteren, når der ikke er FOR lang afstand til der hvor jeg skal hen. Jeg er frygtelig doven. Indrømmer det blankt.

Jeg tager det lidt af gangen. Synes jeg har taget et stort skridt med de ting jeg allerede har ændret, så må se om motionen også kan komme ind i mit liv på et tidspunkt.

I morgen aften skal jeg have kylling med lidt pasta og bønner, som efter kogning skal i et fad med en smule revet fedtfattig ost over. Der vil nok være til 2 dage. I weekenden vil jeg lave en lækker porre/skinke tærte. Det skal ikke være for bøvlet, for så får jeg ikke taget mig sammen til at lave det. Nemme retter skal der til, som stadig er sunde. Som mellemmåltider får jeg grape, eller clementiner og så gulerødder. Gulerødder er fast på programmet. Frugten varieres.

Det var vist alt hvad jeg lige havde på hjerte for denne gang.

Nå ja, på håndarbejdsområdet strikker jeg stadig hundetrøjer, og får i ny og næ solgt nogen. Og så har jeg syet nogle julegaver men dem kan jeg ikke vise her, for det hænder at modtagerne lurer på bloggen ;)

Kommentarer

  1. Jeg kan også godt springe over med aftensmaden og ta´ brød og ost, men omelet, og dampet kål med skinke eller laks er så nemt. Og suppe, jeg jeg laver dem ofte, eller køber MOU´s supper, men kun på tilbud ... Kom i gang , det er det værd og held og lykke !

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg